Anderstorps estetelever tolkar Sara

thumb_IMG_4571_1024

Ni gjorde alla delar!

December kom och Ljuset! Förväntansfulla gick vi till Anderstorpsskolan. Sexton estetelever i åk 2, teater & dans, skulle redovisa sitt höstprojekt. Tillsammans med lärarna Ylva Schönfeldt (teater & dans) och Fredrik Wiklund (historia) arbetade de med Sara Lidmans Tjärdalen. De fick bakgrund om romanens tid, vem Sara var, vad hon stod för. Eleverna valde avsnitt och citat. Lät dåtid möta nutid. Sökte fakta. Arbetade fram storyn.

Berättelsen delades in i tre performance: Utanförskap – Norrland – Familjen.

I Utanförskap är Jonas – som rev tjärdalen – en av tiggarna vi dagligen möter. Romanens bybor blir stressade stadsbor som jäktar förbi. Hjälpa eller ge en slant? Skuldkänslor dövas. Deras inre röster säger att tiggarna nog är kriminella. Som har vad de behöver och förtjänar. Nutidsmänniskan har egna problem. Hittar lätt ursäkter: ”Varför skulle vi som bar hem han göra alla delar!” Kämpar en ojämn kamp med samvetet: ”Så fort det är frågan om en människa måste hon få vara till…”

I Norrland möter två tonåringar farmor och hennes obegripliga ”snuskbok”. Skriven på danska? Nej bondska. Historien känns inte relevant. Farmor för över händelserna till nutid. Byborna blir AIK-supportrar. Jonas, Lule-fan, river AIKs rondellskulptur och skadas i raset. ”Aldrig att jag hjälper en som rivit vår skulptur!” Romanens religiositet ställs mot dagens. Hockeytemplet!

I danssalen framförs Familjen. ”Det är mycket hemskt att vi två ska vara så olika. Och att vi inte ska klara oss utan varandra.” Familjer då är inte desamma som idag. Nu finns inte samma tvång och krav. Idag kan två förälskade av samma kön gifta sig. Skilsmässor är möjliga även om paret har barn. Vi kan klara oss på egen hand och gå vidare.

Sara som älskade att dansa och gick en kortare skådespelarutbildning hade glatts åt era tolkningar av Tjärdalen.

Tack & Lev!

Harald Larsen & Tomas Marklund

 

Foto: Harald Larsen

Johan SandbergAnderstorps estetelever tolkar Sara